Η μείωση του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) εξαιτίας της προόδου των διασυνδέσεων των νησιών αντισταθμίζει την επιβάρυνση των καταναλωτών από την αύξηση των χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς που αναμένεται από εφέτος για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ.
Αυτό ανέφερε χθες η διοίκηση του Διαχειριστή με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για το 2020. Ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε χθες συγκρίσιμα καθαρά κέρδη ύψους 81,1 εκατ. ευρώ, έναντι 78,7 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος ( αύξηση 3,1%) και ρεκόρ επενδύσεων οι οποίες ανήλθαν στα 456 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 82% σε σύγκριση με το 2019 το οποίο ήταν επίσης έτος-ρεκόρ.
Οι ΥΚΩ που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος καλύπτουν κυρίως το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών που βασίζεται σε πετρελαϊκούς σταθμούς. Το κόστος αυτό περιορίζεται όσο προχωρούν οι διασυνδέσεις (Κυκλάδες, Κρήτη κλπ.) και αντισταθμίζει την επιβάρυνση από την αύξηση των τελών χρήσης του συστήματος για την κάλυψη των επενδύσεων του Διαχειριστή.
Ήδη το όφελος από τη διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου που θα λειτουργήσει εφέτος υπολογίζεται στα 150 εκατομμύρια ευρώ οποία προστίθενται στα 70 εκατ. από τη διασύνδεση των Κυκλάδων ενώ όταν το 2023 ολοκληρωθεί και η “μεγάλη” διασύνδεση Κρήτης Αττικής το όφελος θα ανέβει στα 400 εκατ. το χρόνο.
Σημειώνεται ότι για την 4η φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει και τη Σαντορίνη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023, αναμένεται η επιλογή των αναδόχων ως το καλοκαίρι. Θα ακολουθήσει η προκήρυξη διαγωνισμών για τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο με προοπτική ολοκλήρωσης το 2024. Στην τετραετία 2022-2025 ο προγραμματισμός του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 2,1 δισεκ, ευρώ για διασυνδέσεις νησιών και διεθνείς, ανανέωση του δικτύου, αποθήκευση ενέργειας κ.α.