Είναι η πρώτη φορά που η σύσταση, η οποία γίνεται σταθερά από το 1984, παίρνει την μορφή απόφασης που ασκεί πίεση και δίνει στο ζήτημα διακυβερνητικό χαρακτήρα
Μενδώνη: Σημαντική εξέλιξη στην καθ´ όλα νόμιμη διεκδίκηση της χώρας μας
Το συγκεκριμένο ζήτημα εντάσσεται σταθερά στην ατζέντα της UNESCO ως σύσταση από το 1984, όταν τέθηκε για πρώτη φορά από τη Μελίνα Μερκούρη. Δεν είχε ωστόσο υπάρξει στο παρελθόν απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής που να εντοπίζει αυστηρά στο συγκεκριμένο θέμα το οποίο θέτει πλέον ως διακυβερνητικό και να καλεί το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει εκφράζοντας, με αυτόν τον τρόπο, την δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι η επίλυση του ζητήματος εκκρεμεί εδώ και τόσα χρόνια.
Παράλληλα, στο κείμενο της απόφασης εκφράζεται η ανησυχία της Επιτροπής για το γεγονός ότι η Duveen Gallery, στο Βρετανικό Μουσείο, όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, είναι κλειστή για το κοινό, εξαιτίας των επιβεβλημένων εργασιών αποκατάστασης των φθορών της.
«Στην 22η Σύνοδο, η οποία ολοκληρώθηκε, χθες το βράδυ, η Ελλάδα πέτυχε παράλληλα με την έκδοση της Σύστασης -στην οποία γίνεται αναφορά στις κακές συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο- την έκδοση, για πρώτη φορά, Απόφασης της Διακυβερνητικής Επιτροπής που αφορά ειδικά στο θέμα της επιστροφής των Παρθενωνείων Γλυπτών. Η Επιτροπή καλεί επιτακτικά το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει την στάση του και να συνομιλήσει με την Ελλάδα, αναγνωρίζοντας ότι το θέμα έχει διακυβερνητικό χαρακτήρα -σε αντίθεση με τα όσα υποστηρίζει η βρετανική πλευρά ότι η υπόθεση αφορά στο Βρετανικό Μουσείο- και κυρίως ότι η Ελλάδα διεκδικεί δικαίως και νομίμως την Επιστροφή των Γλυπτών στη γενέθλια γη. Και τα δύο κείμενα, της Σύστασης και της Απόφασης, αποτελούν μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη στην καθ´ όλα νόμιμη διεκδίκηση της χώρας μας» δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και πρόσθεσε: «Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας, όπως και της Μόνιμης Αντιπροσωπείας μας στην UNESCO, που με ιδιαίτερη αφοσίωση στον στόχο της οριστικής επιστροφής των Γλυπτών, εργάστηκαν συστηματικά και πέτυχαν το συγκεκριμένο εξαιρετικά θετικό αποτέλεσμα».
Να θυμίσουμε πως πέρσι τον Σεπτέμβριο το Βρετανικό Μουσείο είχε δηλώσει επισήμως πως δεν σκοπεύει να επιστρέψει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα μετά και την προειδοποίηση του Βρετανού υπουργού Πολιτισμού Όλιβερ Ντόουτεν ότι μπορεί να διακοπεί η κρατική χρηματοδότηση που λαμβάνει: «Το Βρετανικό Μουσείο δεν έχει καμία πρόθεση να αφαιρέσει από τις προθήκες αντικείμενα για τα οποία υπάρχει διαμάχη. Αντίθετα θα προσπαθήσει να τα βάλει σε καλύτερο πλαίσιο ή να τα ερμηνεύσει εκ νέου με τρόπο που θα επιτρέψει στο κοινό να ενημερωθεί για την ολότητά τους» ήταν η απάντηση που έδωσε η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου επί του θέματος.