«Παιδιά έπεσε το fb…. Εσείς έχετε;» η πρώτη ερώτηση που ακούστηκε μόλις κατέρρευσε η εφαρμογή του Facebook και μετά επικράτησε πανικός. Το πρόβλημα είναι παγκόσμιο, Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger έχουν «κρασάρει», για περισσότερες από έξι ώρες, και οι χρήστες είναι στα πρόθυρα κρίσης πανικού.
Ειδικά, οι μικρότερες ηλικίες που δεν θυμούνται ζωή χωρίς social media χάνουν… τη γη κάτω από τα πόδια τους. Σαν να κόπηκε το ρεύμα ή το νερό και να μην ξέρεις πότε θα επιστρέψει η παροχή, έτσι αντιδρούν.
Πώς θα επικοινωνήσουν, από πού θα ενημερωθούν, πώς θα συναντήσουν το κορίτσι/αγόρι τους, αφού οι μικρές ηλικίες έχουν ακυρώσει το τηλεφώνημα ως μέσο επικοινωνίας -μερικές φορές σου δίνουν την αίσθηση ότι και το 166 ή την Αστυνομία θα την καλέσουν σε περίπτωση ανάγκης μέσω Messenger.
Σε απόγνωση… και οι μανάδες
Σε απόγνωση και οι μανάδες που ελέγχουν τα παιδιά τους «Τι ώρα θα γυρίσεις;», «Έφτασες;» «Βρήκες ταξί; Στείλε φωτό την πινακίδα» και άλλα τέτοια μηνύματα.
Όσοι δεν έχουν ασχοληθεί ποτέ με όλα αυτά, άντε να έχουν ένα Τwitter, – το οποίο παρεμπιπτόντως όχι μόνο δεν έπεσε αλλά πραγματικά απογειώθηκε, αφού όλοι οι εξαρτημένοι από τα social στράφηκαν σε αυτό να βρουν παρηγοριά και ένα πληκτρολόγιο να κλάψουν- δεν καταλάβαιναν γιατί όλος αυτός ο χαμός.
Κάποιοι μάλιστα αισθάνθηκαν ότι παίρνουν το αίμα τους πίσω για όλα τα «καθυστερημένε» και «ζεις πίσω από τον Θεό» και βγες από την «εποχή του λίθου» που έχουν ακούσει.
Όμως η παραπάνω κατηγορία, που ξέρει να ζει χωρίς social είναι τελικά πολύ μικρή. Σε λίγο θα αποτελεί τραγική μειοψηφία, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία.
Πόσοι χρησιμοποιούν τα social media στην Ελλάδα
Σύμφωνα με την τελευταία πανελλαδική δειγματοληπτική έρευνα «Focus on Tech Life Tips» της εταιρείας Focus Bari για το πρώτο εξάμηνο του 2021, πάνω από τέσσερις στους πέντε Έλληνες (ποσοστό 82%) βρίσκονται πια ενεργά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το ποσοστό να φθάνει το 97% στις ηλικίες 16 έως 24 ετών.
Ενεργοί στα social media είναι σχεδόν οι δύο στους τρεις Έλληνες ηλικίας 55-64 ετών (το 62%, έναντι 59% στο δεύτερο εξάμηνο του 2020), με τα δημοφιλέστερα μέσα για τη δημιουργία προσωπικού προφίλ να είναι κατά σειρά τα Facebook (79% – αύξηση 15% έναντι του δευτέρου εξαμήνου του 2020), Instagram (51%) και YouTube (45%).
Επίσης, το ΤikTok παρουσιάζει θεαματική άνοδο τον τελευταίο χρόνο και στη χώρα μας, ειδικά στα κορίτσια 16-24 ετών.
Στο 97% η συνολική διείσδυση του ίντερνετ
Η εταιρεία εκτιμά ότι η συνολική διείσδυση του διαδικτύου στην Ελλάδα έχει φτάσει στο 97%, ενώ στις ηλικίες 55-64 ετών οι εννέα στους δέκα είναι πλέον καθημερινοί χρήστες του Ίντερνετ, αφιερώνοντας κατά μέσο όρο 85 λεπτά καθημερινά (έναντι 58 λεπτών τη μέρα στο δεύτερο εξάμηνο του 2020).
Επίσης, όσοι αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες μέσω διαδικτύου έφτασαν το 74% των Ελλήνων, με αυξημένη μέση δαπάνη σε online αγορές, καθώς επίσης αυξημένη τάση στην ηλικιακή ομάδα 55-64 ετών.
Η έρευνα της διαΝΕΟσις
Ενδιαφέροντα στοιχεία για τους Έλληνες χρήστες του διαδικτύου παρέχει έρευνα του ΕΚΚΕ το 2019 που δημοσίευσε το 2020 η διαΝΕΟσις. Ανάμεσα σε άλλα, αναφέρεται ότι οι πιο δημοφιλείς χρήσεις του διαδικτύου μεταξύ των Ελλήνων χρηστών αφορούν σε επικοινωνιακές δραστηριότητες, όπως η ανταλλαγή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και η ανταλλαγή μηνυμάτων σε άμεσο χρόνο.
Το 75,7% των χρηστών δηλώνουν ότι ανταλλάσσουν μηνύματα με τον τρόπο αυτό καθημερινά. Το 63,3% των χρηστών δηλώνουν ότι ελέγχουν τον λογαριασμό του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου τουλάχιστον μία φορά ή πολλές φορές την ημέρα. Πρόκειται γενικά για μια δημοφιλή επικοινωνιακή δραστηριότητα διεθνώς.
Σε 9 από τις 11 χώρες που περιλαμβάνονται στη Διεθνή Έκθεση του WIP, η πλειονότητα των χρηστών δηλώνει ότι ελέγχει τα μηνύματα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου καθημερινά (από μία έως αρκετές φορές την ημέρα). Άλλες δημοφιλείς χρήσεις περιλαμβάνουν τις τηλεφωνικές κλήσεις μέσω διαδικτύου, καθώς 40,1% των χρηστών αναφέρουν ότι κάνουν τηλεφωνικές κλήσεις τουλάχιστον μία φορά την ημέρα και 25,7% μία φορά την εβδομάδα.
Χρήσεις που αφορούν δραστηριότητες σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως η δημοσίευση μηνυμάτων και σχολίων και η κοινοποίηση/ αναδημοσίευση περιεχομένου, αναφέρονται λιγότερο συχνά. Σημειώνουμε ότι όλες οι προαναφερθείσες δραστηριότητες επικοινωνιακού χαρακτήρα παρουσιάζουν αυξητική τάση σε σχέση με τις προηγούμενες μετρήσεις WIP στην Ελλάδα.