Αξιολόγηση στο ΕΣΥ με «βαθμολόγηση» νοσοκομείων
Ελλάδα

Αξιολόγηση στο ΕΣΥ με «βαθμολόγηση» νοσοκομείων

Ανοίγει ο δρόμος για την αξιολόγηση των μονάδων υγείας του ΕΣΥ, που θα διασφαλίζει ότι οι παρεχόμενες φροντίδες υγείας προς τους πολίτες είναι ασφαλείς και ποιοτικές. Το πρώτο βήμα θα γίνει στις αρχές Δεκεμβρίου, οπότε εκτός απροόπτου αναμένεται να ξεκινήσει η αποτύπωση της κλινικής αποτελεσματικότητας σε πέντε μεγάλα δημόσια νοσοκομεία μέσω ενός βασικού πυρήνα δεικτών, τους οποίους ανέπτυξε εν μέσω πανδημίας ο Οργανισμός Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ).

Όπως αναφέρει στην «Κ» η πρόεδρος του OΔΙΠΥ και καθηγήτρια Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας στο ΕΚΠΑ, Δάφνη Καϊτελίδου, τα νοσοκομεία που θα επιλεγούν θα κληθούν μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας να συμπληρώσουν δεδομένα που σχετίζονται άμεσα με την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν.

Οι δείκτες που έχουν επιλεγεί σε πρώτη φάση αφορούν, μεταξύ άλλων, ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις, κατακλίσεις και πτώσεις ασθενών κατά τη νοσηλεία τους, θνητότητα σε επιλεγμένες χειρουργικές και επεμβατικές πράξεις (bypass, αγγειοπλαστικές κ.ά.), αλλά και θνητότητα νοσηλευομένων σε νοσήματα μη απειλητικά για τη ζωή του ασθενούς. Στις προτεραιότητες του ΟΔΙΠΥ είναι να εισαχθεί άμεσα και ο δείκτης των επανεισαγωγών ασθενών στο νοσοκομείο για κάποια συγκεκριμένα νοσήματα. Θα αποτυπωθούν και δείκτες εισροών, όπως επάρκεια προσωπικού και υλικοτεχνικών υποδομών, οι οποίοι θα συνεκτιμηθούν στην αξιολόγηση.

Η «εργαλειοθήκη» για την αποτύπωση της κατάστασης στα νοσοκομεία αναπτύχθηκε από τον ΟΔΙΠΥ –η λειτουργία του οποίου ξεκίνησε τον Οκτώβριο 2020 με τις επίμονες προσπάθειες του τέως αναπληρωτή υπουργού Υγείας Βασίλη Κοντοζαμάνη και του γενικού γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας Γιάννη Κωτσιόπουλου– σε συνεργασία με ομάδα εμπειρογνωμόνων και σύμφωνα με μεθοδολογίες οργανισμών, όπως ο ΟΟΣΑ, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και ο AHRQ των ΗΠΑ. Οπως σημειώνει η κ. Καϊτελίδου, «ο ΟΔΙΠΥ έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό.

Η χώρα μας είναι μία από τις ελάχιστες στην Ευρώπη που δεν διασφαλίζει ότι η φροντίδα που παρέχεται είναι ασφαλής και αποτελεσματική. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι ασφαλής και αποτελεσματική. Σημαίνει ότι δεν τη μετράμε, δεν την αξιολογούμε».

Καθένας από τους δείκτες που εισάγονται στη διαδικασία αποτύπωσης και αξιολόγησης των παρεχομένων υπηρεσιών φέρει και μία ταυτότητα (ID) με την οποία αναλύεται τι ακριβώς μετράει ο ΟΔΙΠΥ, τον τρόπο υπολογισμού του κάθε δείκτη, αλλά και γιατί αυτός μετριέται. «Το να πω ότι μετράμε πτώσεις ασθενών μπορεί να μη γίνει κατανοητό, όταν όμως εξηγήσω ότι δεν θα πρέπει να υπάρχουν πτώσεις γιατί υπάρχουν διαδικασίες με τις οποίες μπορείς να τις αποφύγεις και ότι είναι ένας δείκτης που δείχνει πολλά πράγματα για τη λειτουργία ενός νοσοκομείου, τότε γίνεται αντιληπτός ο λόγος», εξηγεί η κ. Καϊτελίδου. Η ταυτότητα περιλαμβάνει και το μέτρο σύγκρισης του κάθε δείκτη, σε ποιο επίπεδο αυτός μπορεί να είναι ανεκτός και σε ποιο όχι. Για τη διασφάλιση ότι τα δεδομένα που εισάγονται στην πλατφόρμα είναι σωστά, ο ΟΔΙΠΥ θα πραγματοποιεί και επιτόπιους ελέγχους.

Tα νοσοκομεία θα κληθούν μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας να συμπληρώσουν δεδομένα που σχετίζονται άμεσα με την ποιότητα των υπηρεσιών τους.

Σύμφωνα με την πρόεδρο του ΟΔΙΠΥ, στόχος είναι να συγκεντρωθούν δείκτες από όλα τα νοσοκομεία μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 και με βάση αυτή την πρώτη εικόνα θα προετοιμαστεί το συνολικό πλαίσιο αξιολόγησης και βελτίωσης των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας, όπου κρίνεται απαραίτητο, με ανάπτυξη ή και υιοθέτηση ήδη υφιστάμενων διαδικασιών και προτύπων ποιότητας για την ασφάλεια των ασθενών.

«Ενας δείκτης σού δείχνει καπνό. Εσύ πρέπει να δεις πού καίει η φωτιά και από τι προκλήθηκε. Ενα νούμερο δεν μας λέει πάντα πολλά πράγματα, αλλά μας δείχνει πού θα πρέπει να κάνουμε παρέμβαση», σημειώνει η ίδια. Η διαδικασία της αξιολόγησης θα γίνεται κάθε τρία χρόνια, εκτός από τις περιπτώσεις όπου παρατηρούνται σοβαρές αποκλίσεις από τα πρότυπα ποιότητας, οπότε και οι μονάδες μπαίνουν σε καθεστώς «επιτήρησης». Οπως επισημαίνει η πρόεδρος του ΕΟΔΥ, «πάντα λέω ότι μπορεί να εκπλαγούμε ευχάριστα. Θεωρώ ότι τα δημόσια νοσοκομεία έχουν ένα φοβερό ανθρώπινο δυναμικό και ομάδες επαγγελματιών υγείας που τα κλινικά τους αποτελέσματα είναι πάρα πολύ καλά. Αυτό που δεν έχουμε κάνει είναι να αποτυπώσουμε την κατάσταση, να δούμε ποια νοσοκομεία δουλεύουν καλά, ποια θέλουν βοήθεια και κυρίως πώς μπορούν και μεταξύ τους να συνεργαστούν προς όφελος όλων».

Με δεδομένο ότι ένας βασικός παράγοντας για ποιοτικές υπηρεσίες υγείας είναι και η επάρκεια του προσωπικού, ο ΟΔΙΠΥ έχει ξεκινήσει και την ανάπτυξη ενός μοντέλου σχεδιασμού του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα Υγείας, το οποίο θα προβλέπει πόσο υγειονομικό προσωπικό χρειάζεται στο σύστημα υγείας σε βάθος χρόνου ανά περιοχή και ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών σε βάθος χρόνου και όχι με κριτήρια που αφορούν μόνο σε πληθυσμιακούς δείκτες ή τις υπάρχουσες υποδομές. «Το μοντέλο που θέλουμε να δημιουργήσουμε βασίζεται σε τεχνογνωσία που έχει ήδη αναπτυχθεί από ορισμένες χώρες, όπως η Ολλανδία, και πρόκειται στην ουσία για την ανάπτυξη ενός μαθηματικού μοντέλου προσομοίωσης και πρόβλεψης βάσει προσφοράς και ζήτησης», σημειώνει η κ. Καϊτελίδου.

Παράλληλα, ο ΟΔΙΠΥ έχει ήδη αναπτύξει επιχειρησιακό σχέδιο για ασφαλή ελληνικά νοσοκομεία σε επείγουσες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και μακροχρόνιας κρίσης, όπως είναι μια πανδημία, με την ακριβή περιγραφή των διαδικασιών που θα πρέπει να ακολουθηθούν σε κάθε περίπτωση με γνώμονα την ασφάλεια του ασθενούς και τη συνέχιση της παροχής φροντίδας. Μέσα από το σχέδιο θα εισαχθούν στην καθημερινότητα των νοσοκομείων και οι κωδικοί επείγουσας κατάστασης. Ετσι, σε ένα συμβάν, π.χ. μία ανακοπή, θα γίνεται η ενημέρωση και κινητοποίηση του προσωπικού που έχει την ευθύνη αντιμετώπισής του με την αναφορά του κωδικού, ώστε να μην αναστατώνονται ασθενείς και συνοδοί τους.

 

kathimerini.gr