Το πάθημα φαίνεται ότι γίνεται …μάθημα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο σχεδόν ένα μήνα μετά το χτύπημα της κακοκαιρίας «Ελπίδα», η οποία «έθαψε» στο χιόνι την πρωτεύουσα αφήνοντας εγκλωβισμένους χιλιάδες οδηγούς τόσο στην Αττική Οδό όσο και στους πιο κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, καθιστά υποχρεωτική για τους υποψηφίους οδηγούς για δίπλωμα οδήγησης την εκπαίδευση τοποθέτησης αντιολισθητικών αλυσίδων.
Με σημερινή του εγκύκλιο προς τις Ενώσεις και Ομοσπονδίες των Εκπαιδευτών Οδήγησης ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος ενημερώνει ότι οι οδηγοί θα εκπαιδεύονται στο εξής υποχρεωτικά στην τοποθέτηση σε τουλάχιστον δύο κινητήριους τροχούς και στην αφαίρεση αλυσίδων σε οχήματα που δε φέρουν ειδικά ελαστικά, προκειμένου να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε περιπτώσεις κίνησης σε οδό με χιόνια/παγετό, ή εφόσον ειδοποιούνται προς τούτο με ρυθμιστικές πινακίδες (π.χ. Ρ-59) ή από τις αρμόδιες Αρχές. Η εκπαίδευση θα αφορά τόσο την ενημέρωση στο πλαίσιο της θεωρητικής εκπαίδευσης όσο και στον τρόπο τοποθέτησης των αλυσίδων στο πλαίσιο της πρακτικής εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της πρόβλεψης για την αντιμετώπιση προβλημάτων στην κανονική κυκλοφορία των οχημάτων κατά τη διάρκεια δυσμενών καιρικών φαινομένων (όπως χιονόπτωση, παγετός), στην εγκύκλιο επισημαίνεται ότι:
- Εφεξής, κατά τη διάρκεια της πρακτικής εκπαίδευσης, οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί εκπαιδεύονται υποχρεωτικά στον τρόπο τοποθέτησης σε όχημα αντιολισθητικού εξοπλισμού (αλυσίδων ή ανάλογου εξοπλισμού) καθώς και της αφαίρεσής του.
- Οι Διευθυντές Σπουδών των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών θα πρέπει να εφιστούν την ιδιαίτερη προσοχή στους εκπαιδευτές που παρέχουν θεωρητική εκπαίδευση σε υποψήφιους οδηγούς και οδηγούς για τη δέουσα εμβάθυνση στις ενότητες που αφορούν στην οδήγηση με μειωμένη πρόσφυση, τη χρήση ειδικών ελαστικών, τη χρήση αντιολισθητικού εξοπλισμού (αλυσίδων) κ.ο.κ.
Η υποχρέωση τοποθέτησης αντιολισθητικών αλυσίδων αναφέρεται ήδη στον ψηφισμένο από το 1999 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) χωρίς ωστόσο να αναγράφεται ρητά η υποχρέωσης εκμάθησης της διαδικασίας στο στάδιο της εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 19 ορίζεται ότι «οι οδηγοί αυτοκινήτων οχημάτων που κινούνται σε οδό με χιόνια υποχρεούνται, εφόσον το όχημα δε φέρει ειδικά ελαστικά, να τοποθετούν στους δυο τουλάχιστον κινητήριους τροχούς αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα. Την ίδια υποχρέωση έχουν οι οδηγοί των πιο πάνω οχημάτων και όταν κινούνται σε οδό με παγετό, εφόσον ειδοποιούνται προς τούτο με ρυθμιστικές πινακίδες ή από τις αρμόδιες αρχές».
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του οδηγού, τα αστυνομικά όργανα μπορούν να επιβάλουν ακινητοποίηση του οχήματος στο άκρο της οδού ή σε άλλο κατάλληλο σημείο, μέχρι την αποκατάσταση της κανονικής κυκλοφορίας.
Να σημειωθεί ότι η εγκύκλιος που καθιστά υποχρεωτική την εκμάθηση τοποθέτησης αλυσίδων, υπεγράφη την ίδια ημέρα που το υπουργείο ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου στην Αττική Οδό συνολικού ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ για το χάος που προκλήθηκε στον αυτοκινητόδρομο το διήμερο 24 και 25 Ιανουαρίου καθώς το πόρισμα της Επιτροπής του υπουργείου Υποδομών καταλογίζει στον παραχωρησιούχο σειρά κρίσιμων λαθών. Ωστόσο, οι περισσότεροι – και κυρίως οι παθόντες – θυμούνται ότι την ημέρα του χιονιά η εταιρία λειτουργίας της Αττικής Οδού είχε προσπαθήσει αρχικώς να αποδώσει τα προβλήματα στις ικανότητες των οδηγών που εγκλωβίστηκαν στα όριά της σημειώνοντας σε ανακοίνωσή της πως «σε ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου, ειδικότερα στη σύνδεση της σήραγγας Βριλησσίων με την Περιφερειακή Υμηττού και στην περιοχή του Γέρακα στο ρεύμα προς Ελευσίνα δημιουργήθηκαν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα εξαιτίας οχημάτων που ακινητοποιήθηκαν είτε λόγω μηχανικής βλάβης, είτε φόβου και έλλειψης εμπειρίας των οδηγών τους, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία και να δημιουργηθούν μεγάλες ουρές».