Αναβάθμιση χρειάζονται και οι Πύργοι Ελέγχου σε όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια
Για το σοβαρό ενδεχόμενο κατάρρευσης του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας ενόψει μάλιστα και της νέας τουριστικής περιόδου προειδοποιεί η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τα απαρχαιωμένα συστήματα και την έλλειψη προσωπικού, η οποία σε κρίσιμες δομές φτάνει έως και το 40%.
Η Ένωση επισημαίνει ότι η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα έχει πληγεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια από την έλλειψη σύγχρονων και αξιόπιστων συστημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτουν, αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα εγκατεστημένα περισσότερα από τέσσερα διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών, από τα οποία το νεότερο είναι 23 ετών.
Παρωχημένα και χωρίς δυνατότητα εύρεσης ανταλλακτικών είναι και τα υφιστάμενα συστήματα ραντάρ.
Προειδοποιούν για σοβαρά προβλήματα που σχετίζονται και με την ασφάλεια των πτήσεων υπενθυμίζοντας ότι το σύστημα της Προσέγγισης Αθηνών και του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας έχει καταγράψει δυο ολικές απώλειες της απεικόνισης ραντάρ σε διάστημα μερικών ετών και πολλές ακόμα απώλειες μικρότερης κλίμακας.
Ανάλογα προβλήματα αναφέρουν ότι παρουσιάζονται και στη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, τη Ρόδο και την Κέρκυρα.
Οι καθυστερήσεις τα προηγούμενα χρόνια είναι τόσο μεγάλες, που σύμφωνα με την ΕΕΕΚΕ, ακόμα και αν οι σχετικές συμβάσεις υπογράφονταν σήμερα, ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τους 24 ή σε περιπτώσεις και τους 36 μήνες!
Αναβάθμιση χρειάζονται και οι Πύργοι Ελέγχου σε όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια αφού οι χώροι που διαθέτουν είναι περιορισμένοι και δεν μπορούν να υποστηρίξουν την ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας.
Στα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης και της Ρόδου η πρόσβαση στους Πύργους γίνεται μέσα από την πίστα των αεροσκαφών, με αποτέλεσμα οι ελεγκτές να αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις και να καταγράφονται περιστατικά ατυχημάτων.
O πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (Ε.Ε.Ε.Κ.Ε), Παναγιώτης Ψαρός μίλησε στον RealVoice 99.5 και στη Δέσποινα Κουλούμπρη επισημαίνοντας τα εξής:
«Χρησιμοποιούμε μια σειρά από συστήματα, με βασικότερο το ραντάρ, όπου είναι ένα δίκτυο από πολλά ραντάρ που μέσω συστήματος επεξεργασίας καταλήγει να φέρνει στην οθόνη ενός ελεγκτή πληροφορίες και το άλλο σύστημα είναι εκείνο των επικοινωνιών, που είναι αναπόσπαστο κομμάτι του ελέγχου και επιτρέπει στον ελεγκτή να επικοινωνεί άμεσα με άλλους ελεγκτές αλλά και με τα αεροπλάνα.
Η τελευταία προμήθεια συστήματος έγινε όταν άνοιξε το αεροδρόμιο Βενιζέλος. Είναι δηλαδή 23 χρονών συστήματα, με κάποιες μικρές αναβαθμίσεις που έχουν γίνει.
Αυτά έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί τουλάχιστον 5-20 χρόνια πριν. Δεν έπρεπε να έχει περάσει μέρα από τότε χωρίς να έχουν αντικατασταθεί» αναφέρει αρχικά, για να συμπληρώσει πως η χώρα κατέχει ακόμα μια αρνητική πρωτιά στην Ευρώπη.
«Υπάρχουν ευρωπαϊκοί κανονισμοί που βάζουν τις ελάχιστες προαπαιτούμενες λειτουργίες που πρέπει να προσφέρουν αυτά τα συστήματα. Τα δικά μας δεν καλύπτουν πολλά από τα βασικά. Είμαστε στο όριο και σε κάποιες περιπτώσεις έχουμε ήδη παραπεμφθεί στο ευρωπαϊκό δικαστήριο, επειδή έχουμε τις μίνιμουμ λειτουργικότητες που απαιτούνται.
Είμαστε οι τελευταίοι στην Ευρώπη που ακόμη δεν έχουμε υλοποιήσει τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Όλοι τις έχουν εφαρμόσει, όλοι, και οι γείτονές μας… Βουλγαρία, Ρουμανία, Αλβανία, Τουρκία…» δήλωσε ο κ. Ψαρός
Τραγικές ελλείψεις σε προσωπικό
“Η ΥΠΑ κάνει προσλήψεις σε πολύ αραιά διαστήματα. Έκανε το 2002, μετά το 2009 και μετά το 2017. Στο ενδιάμεσο χάνουμε προσωπικό λόγω συνταξιοδότησης. Και αν προσληφθεί κάποιος σήμερα, θέλει 2-5 χρόνια ώστε να είναι πλήρως παραγωγικός και μετά να χτίζει εμπειρία” δήλωσε στον RealVoice 99.5 ο κ. Ψαρός
Η μεγαλύτερη μονάδα της Ελλάδας, που βρίσκεται στο παλιό ανατολικό αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει 40% υποστελέχωση. Στα αεροδρόμια της Ζακύνθου, της Σκιάθου, της Σάμου, της Κεφαλονιάς, της Χίου υπάρχουν 2-3 ελεγκτές. Εκεί δεν μπορείς ούτε να αρρωστήσεις.
ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ