Πέρυσι είχε πάρει την 4η θέση στη διεθνή Οικονομική Ολυμπιάδα. Εφέτος ήρθε πρώτος στην εγχώρια, η οποία διεξήχθη για 4η συνεχόμενη φορά στη χώρα μας. Ο Αγγελος Δεμπόνος μόλις τελείωσε την 3η Λυκείου και φιλοδοξεί να συνεχίσει τις σπουδές του στα οικονομικά, «για να κατανοήσει καλύτερα τον πραγματικό κόσμο της οικονομίας».
Μιλώντας με τους νικητές της Οικονομικής Ολυμπιάδας της Ελλάδας, στον οποίο συμμετείχαν 3.672 παιδιά από 208 λύκεια σε όλη τη χώρα, νιώθεις ότι απέναντι σου έχεις εξαιρετικά ώριμους ανθρώπους, οι οποίοι ταυτόχρονα διαθέτουν τον δημιουργικό οίστρο του 18χρονου.
Ο Αγγελος απόλαυσε τη συμμετοχή του, βρίσκοντας παράλληλα κίνητρο, «λόγω του διαγωνιστικού κομματιού». Αυτό, όπως λέει, «μου δίνει την ευκαιρία να δω πέρα από το μάθημα. Και λόγω της δυσκολίας του διαγωνισμού, μας δίνει τη δυνατότητα να κοιτάξουμε τα οικονομικά πέρα από τα γραφήματα, τη θεωρία, τους ορισμούς – να καταλάβουμε πιο πολύ πώς εφαρμόζονται στον πραγματικό κόσμο».
Ο Χρήστος Λούκας, που πήρε τη 2η θέση, είναι 17,5 ετών και τελείωσε το λύκειο της Μαγούλας. Εδωσε πανελλήνιες και ο στόχος του είναι να εισαχθεί στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών. «Η εμπειρία μου από την Οικονομική Ολυμπιάδα ήταν όμορφη. Εμαθα πολλά πράγματα για την Οικονομία. Συνήθως, οι διαγωνισμοί που έχουν να κάνουν με γνωστικά αντικείμενα είναι λίγο κουραστικοί και βαρετοί, θα πω όμως ότι ήταν μια διαφορετική εμπειρία. Και επίσης γνώρισα πολύ συμπαθητικούς ανθρώπους».
Οταν ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα, ο Γιάννης Ναβροζίδης δεν το περίμενε ότι θα είναι στην 3η θέση – κι άλλες χρονιές είχε επιχειρήσει να λάβει μέρος, αλλά κοβόταν στ’ αρχικά στάδια. Ο 18χρονος που μόλις τελείωσε το 1ο ΓΕΛ Αιγάλεω, στοχεύει να σπουδάσει οικονομία στην Αθήνα, ενώ από την Ολυμπιάδα πήρε πολλά, κυρίως γνώσεις. Προετοιμάστηκε απολύτως μόνος του, με τη μικρή βοήθεια μίας καθηγήτριάς του, που του έδινε ύλη και ερωτήσεις. Ο ίδιος δεν θεωρούσε ότι θα μπει καν στους 10 πρώτους, καθώς απέναντι του είχε παιδιά από ιδιωτικά σχολεία.
«Εντάξει, ήταν και θέμα τύχης», τονίζει.
Η προετοιμασία των μαθητών
Στο ερώτημα πώς προετοιμάστηκε, ο Αγγελος Δεμπόνος, απαντά: «Μελετούσα κλασικά εγχειρίδια οικονομικής θεωρίας, παρακολουθούσα βίντεο οικονομικών, αλλά κυρίως ήταν η επικαιρότητα που με βοήθησε να μπορώ να κατανοήσω στην πράξη τη θεωρία».
Οι ερωτήσεις αφορούν τόσο στα μικροοικονομικά, όσο και στα μακροοικονομικά, καθώς επίσης στα διεθνή οικονομικά, το διεθνές εμπόριο και τα χρηματοοικονομικά.
Ο Αγγελος προτρέπει τους μαθητές να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό: «Πρώτον γιατί είναι κάτι πέρα από το σχολείο. Και δεύτερον, γιατί δίνει την ευκαιρία πραγματικά να πάει κανείς παραπέρα. Είτε στα οικονομικά είτε σε οποιοδήποτε άλλο κομμάτι. Να το δει πέρα από ό,τι κοιτάει ο άλλος μέσος μαθητής».
Από την πλευρά του, ο Χρήστος Λούκας διάβαζε εξωσχολικά βιβλία για να διευρύνει τις γνώσεις του. «Πάρα πολλά εγχειρίδια οικονομικών – όλα με προσωπική μελέτη, δεν είχα κάποιο καθηγητή». Ηταν και για εκείνον η 3η φορά που συμμετείχε και θα το πρότεινε σε άλλους μαθητές: «Αρχικά γιατί μαθαίνεις πολλά πράγματα – μέσα από τις γνώσεις καταλαβαίνεις πολύ καλύτερα το τι γίνεται στον κόσμο».
«Ο διαγωνισμός δίνει την ευκαιρία πραγματικά να πάει κανείς παραπέρα. Είτε στα οικονομικά είτε σε οποιοδήποτε άλλο κομμάτι. Να το δει πέρα από ό,τι κοιτάει ο άλλος μέσος μαθητής».
Ο ίδιος, λαμβάνοντας μέρος σε όλους αυτούς τους διαγωνισμούς, έκανε αρκετούς καινούργιους φίλους και καλλιέργησε έναν άλλο τρόπο σκέψης. «Τα οικονομικά δίνουν πολύ ακριβείς πληροφορίες για τον κόσμο. Μου άρεσαν πάντα οι κοινωνικές επιστήμες, η φιλοσοφία, η ιστορία, αλλά δεν σου δίνουν τα ίδια εργαλεία, τα ίδια εφόδια για να αναλύσεις τον κόσμο. Τα οικονομικά σου δίνουν πολύ ξεκάθαρες γνώσεις – αυτό μου αρέσει πάρα πολύ».
«Το ενδιαφέρον μου για τα οικονομικά ξεκίνησε λόγω της ελληνικής κρίσης, είχα την περιέργεια να μάθω τι την προκάλεσε», λέει ο Γιάννης Ναβροζίδης, που είδε στα πρώτα χρόνια της κρίσης την οικογένειά του να βιώνει ένα πλήγμα. Ενώ ήταν ακόμα έφηβος, το 2019, άρχισε να μελετά στοιχεία της υπερδεκαετούς κρίσης – διάβασε αρκετά, αλλά κυρίως είδε βίντεο με ειδησεογραφικές εκπομπές της εποχής.
«Ηθελα να γνωρίζω πώς θα τα πηγαίνει η Ελλάδα, ποιες είναι οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια. Αρχικά έβλεπα βίντεο, μετά έψαχνα και στο Google, κυρίως ειδήσεις της εποχής».
Η Ρόδος είχε τη μεγαλύτερη συμμετοχή
Η Λίνα Φιλιππάκη είναι εκπαιδευτικός στο 4ο ΓΕΛ Ρόδου – το σχολείο της συμμετείχε για 3η φορά. Σε όλες τις περιπτώσεις είχε τη μεγαλύτερη συμμετοχή μαθητών και μαθητριών και έχει λάβει τιμητικές διακρίσεις.
«Πιστεύω πως ο κυριότερος παράγοντας σε αυτό είναι η φιλοσοφία του 4ου Γενικού Λυκείου Ρόδου και η αγαστή συνεργασία του Συλλόγου των καθηγητών και η υποστήριξη και η ενθάρρυνση της διεύθυνσης του σχολείου που συμβάλλουν τα μέγιστα στη διεξαγωγή του διαγωνισμού. Δεν θα είχαμε όμως αυτό το αποτέλεσμα αν τα ίδια τα παιδιά δεν επιθυμούσαν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό, καθώς κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα πρέπει να έχει αφετηρία τα ενδιαφέροντα των μαθητών και των μαθητριών», λέει η κ. Φιλιππάκη.
Εκτιμά ότι το ενδιαφέρον έχει προκύψει από την άρτια ενημέρωσή τους. «Τα οικονομικά είναι παντού γύρω μας, σχεδόν κάθε πράξη μας είναι οικονομική, αφού συζητάμε με τα παιδιά για την οικονομική επιστήμη και πώς οι έγκυρες γνώσεις των οικονομικών με βεβαιότητα συμβάλλουν στη λήψη των ορθότερων αποφάσεων και στο ευ ζην των ανθρώπων, εκείνα θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό».
«Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν συμβάλει τα τηλεμαθήματα που έχουν δημιουργηθεί στο πλαίσιο του διαγωνισμού στα οποία είχα την τιμή να λάβω μέρος, ανάμεσα σε εξαιρετικά αξιόλογους συναδέλφους του Οικονομικού κλάδου. Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια σε όλους όσους συμβάλλουν στη διοργάνωση της Οικονομικής Ολυμπιάδας, γιατί με το όραμα τους και τον κόπο τους, έχουν δημιουργήσει το πρώτο σημαντικό και στέρεο σκαλοπάτι στην οικονομική εκπαίδευση των νέων στην Ελλάδα».
Τι είναι η Οικονομική Ολυμπιάδα
- Η Οικονομική Ολυμπιάδα είναι ένας διεθνής διαγωνισμός οικονομικών γνώσεων που απευθύνεται σε μαθητές λυκείων της Ελλάδας και του εξωτερικού και φιλοδοξεί να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των γνώσεων των μαθητών και των μαθητριών στο πεδίο των οικονομικών. Διεξάγεται σε 15 χώρες.
- Στην Ελλάδα, ο διαγωνισμός διοργανώνεται από το 2020 από το ΚΕΦΙΜ – Μάρκος Δραγούμης σε συνεργασία με το τσέχικο Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης (INEV), διοργανωτή φορέα της Διεθνούς Οικονομικής Ολυμπιάδας.
- Η Οικονομική Ολυμπιάδα διοργανώνεται με την υποστήριξη της Τράπεζας της Ελλάδος και την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδος για τα σχολεία του Απόδημου Ελληνισμού.
kathimerini Λουκάς Βελιδάκης